fredag 13. mars 2009

Journalistikk & Markedskommunikasjon

Hva er journalistikk?
Du har nettopp kjøpt deg det siste nummeret av ditt favoritt blad eller avis. Du logger deg inn på din favoritt nettside og leser om det aller nyeste innenfor denne verden. Dette er en form for journalistikk! Journalistikk kan komme til deg i flere former enn på papir. Radio og tv har lenge vært nyttige kanaler for å utbrette informasjon. Oppgaven til en journalist er å selge og bidra til et økt antall lesere, lyttere eller seere. Her må brukerne informeres og oppdateres, og pressen er en viktig kanal for seriøs informasjon.

-Det meste av det redaksjonelle stoffet som ikke er reklame, er journalistikk. Vi som ikke er journalister får bare sett sluttproduktet, men når vi snakker om journalistikk dreier det seg om flere ting enn bare sluttproduktet. Hvordan kom det fram til et sluttprodukt? Da finner vi prosessen; forarbeid, kildebruk, innhold og dermed kommer det endelig resultatet.

Sigurd Allern, professor i journalistikk definerer nyhetsjorunalistikk som en innsamling og formidling av rapporter om faktiske hendelser og aktuelle begivenheter, samt tolkninger og meninger om dette, basert på adgang til ulike kilder og kildekritikk, formidlet i en form som er tilgjengelig for publikum på et gitt marked.

Hva er markedskommunikasjon?
Du får det hver eneste dag i posten (hvis du ikke har Nei takk til reklame klistremerke), REKLAME. Irriterende popup vinduer på nett, REKLAME! Så når noen snakker om markedskommunikasjon mener de rett og slett reklame, PR og diverse andre markedsføringstiltak. Målet går ut på å skape oppmerksomhet, om det er et produkt, må du få frem de gode elementene i produktet og få til et salg. Her gjør de forskjellige byråene grundig undersøkelse av markedet, lager en form for salgsfremmende tiltak, hvordan nå målgruppen sin, tanken på reklamekampanjer, stander, messer og pressekonferanser.

Så hva er forskjellen og likheten mellom disse to?
Likheten er at de begge er ute etter å få publikum interessert. Avsenderen vil ha mottakernes oppmerksomhet. De vil at saken/produktet skal komme fram til publikum. I tillegg bruker begge for det meste like arbeidsprosesser. Forskjellene er at journalistikk skal komme frem med nyheten, de må gjøre research og når nyheten er ferdig er den klar til publisering. (tv, radio, avis, nett).

Innenfor markedskommunikasjon har vi en direkte avsender, det er reklame og pr. De er ute etter å få solgt det de selger, prøver å nå mottakerne slik de vil at produktet skal gjøre. Eksempel; Nike reklamen, Men vs Women! (så klart vinner jentene) Der Nike dokumenterer ned hvor langt du har løpt og som igjen blir registrert på dems nettside. Her fanget de meg og tydeligvis andre mennesker. Er egentlig ikke en person som jogger fast hver uke, men fikk fortsatt lyst til å prøve (altså ikke en person som jogger i det hele tatt). Se resultat her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar