fredag 20. mars 2009

Medietilbud for unge mellom 16 - 20 år


-Media er i dag en stor del av ungdommenes hverdag. Og det er vanskelig å komme seg en hel dag uten å bli stappfull av følelser og inntrykk via avis, tv, blader og internett.
Helt siden 1900-tallet har verden vært i en teknologisk utvikling som fortsatt pågår.
Helt siden Tv ble det nye og raskeste måten å gi publikum nyheter og andre nyttige saker har den bare utviklet seg enda mer. I dag kan ungdommer sammenligne seg selv med modeller både på Tv, magasiner og store reklameplakater. Vi får vite alt vi vil med hjelp fra mediene, alt fra hva som er "inn" og "ut" i moteverden, Nyheter både innenlands og utenlands og hva kjendisene hadde på seg forrige uke.

-Hva er det vi egentlig ikke har tilgang til akkurat nå? Fjernsyn, radio, datamaskin, internett, avis og magasiner. Om du befinner deg hjemme eller ute, trenger man ikke å søke lenge for å finne ulike varianter av medietilbud. En vanlig dag for meg starter med å sette på enten litt musikk om det er via tv eller iPoden. Og når jeg endelig har kommet meg ned til lillestrøm, befinner jeg meg paserende forbi minst fire narversen kiosker og butikker som selger magasiner og dagens avis. Når skolen starter er blikket mitt klistret fast til datamaskinen til de siste minuttene av skoledagen. Om jeg er hjemme eller på jobb har jeg muligheten til mer internett, tv og musikk. Valgmulighetene er mange.

-Når vi først snakker om medietilbud, syntes jeg at datamaskin og internett er det mediet som blir mest brukt av ungdommer i dag. Som foreksempel nå, du befinner deg på nettet og leser dette. Hvor lenge har du sittet på internett i dag? En gang i første klasse fikk klassen min og meg en oppgave i å notere ned bruken av forskjellige medier i løpet av en uke. Resultatet var utrolig artig å se på når den uken var ferdig.

Det ikke så veldig lenge siden internett dukket opp, men i det siste par årene har det ekspandert til et helt annet nivå. For å lese om de nyeste nyhetene klikker jeg meg selv inn på nettaviser alt fra Vg, Dagbladet og Aftenposten. Kommunikasjonen med omverden er enkel og store med internett. Chat, oppdatering på alt fra musikk, nyheter, mote du finner alt. På internett finner vi oss i et område hvor begrensningene ikke finnes.

Jeg bruker tv og film mye i min hverdag. Kanaler som Viasat4 og Tv3 er ofte satt på for å få med meg den nyeste episoden av Chuck eller Family guy og the Simpsons. Jeg skal ikke nekte for at disney channel eller cartoon network har noen underholdene programmer de også
XD Og hvis noen av de programmene ikke går i dag på tv, kan jeg alltid bare klikke meg selv inn på nettet og se det der.

Noen av mine daglige nettsteder; Twitter, Gmail, Blogspot, Aftenposten, Vg, Nylon Mag og Google, Blackle.

1 kommentar:

  1. bra at du tar med at det er forskjell på hva en på 16 og en på 18 år liker. Jeg er også enig med deg at datamaskinen og internett er det vi bruker mest

    SvarSlett