fredag 27. mars 2009

Medieavhengighet

-Det finnes mange forskjellige typer avhengighet, for meg er det perfekte ordet medieavhengighet. Det går ikke en eneste dag der jeg ikke benytter noe fra mediene.

Internett og data
Det nærmer seg slutten av dagen, jeg har ikke vært borti datamaskinen eller internett og kroppen min føler seg uggen! Vanligvis går det ikke mange dager uten data og nett.

Mobiltelefonen

Her har vi en bitteliten duppedings som totaltsett styrer hvordan hverdagen min blir. Det høres rart og overdramatisk ut, men desverre er det sant. Jeg sjekker den konstant, selv om det ikke skjer noe nytt på den.
Når jeg hører lyden av en mobil så sjekker jeg min egen selv om det ikke er min ringetone eller den meldingslyden jeg har. Jeg sjekker klokken på den, selv om jeg har en svart klokke på min venstre arm. Om jeg har glemt den hjemme, vurderer jeg alltid å dra tilbake igjen for å hente den.

Kroppen blir rar og jeg føler meg plutselig disorientert. Alt dette for en liten mobil? Har egentlig aldri tenkt på det før nå. Om mobilen min har lite strøm og det fortsatt er 6 timer før jeg kommer hjem, skrur jeg av mobilen for å spare strøm. Men om litt skrur jeg den på igjen for å sjekke om det skjer noe. Det skjer ingenting! OK, jeg skrur den av igjen og om litt skrur jeg den på igjen.


Spill
Det startet med Super Nintendo (tidlig 90 tallet) spill sammen med min bestevenn Luigi. Da gikk det for det meste med Super Mario og Luigi spill. Hvor ironisk er ikke det. Gjett hvem som spilte Luigi?
Senere utviklet det seg til Super Nintendo 64 og Playstation. Hvor spill som Crash Bandicoot, Super Mario Kart, Donky Kong, Tekken, Street fighter, Ninja Turtles og Power Rangers ble spilt til de ikke ville fungere mer. Etter som årene gikk har ikke mye forandret seg. Jeg spiller fortsatt Super Mario, Street Fighter, men spillmulighetene har utviklet seg kraftig siden den gangen. Det sitter litt igjen, det går ikke en eneste dag uten at jeg spille er spill. Om det er i form for internettspill eller om det er spill via PS3, xBox, Wii eller DS spiller ingen rolle. Som f.eks akkurat nå ligger DS min i sekken. Får ikke akkurat tid til å spille på skolen, skal heller ikke på jobb, men iPoden min er død så jeg får ca 20 minutter å spille på vei hjem. TWO THUMBS UP

-Da kommer jeg over enda en ting som ligger mitt hjerte nær, musikken. Nå har vel ipoden vært død i rundt 2 uker nå og jeg føler meg tom. Derfor er jeg avhengig av musikken jeg får hørt på skolen og må sette på enda mer musikk når jeg kommer hjem for å ta igjen det som ble mistet på bussen:( Jeg jobber også i en musikkbutikk, der musikken står på fra da jeg kommer inn i butikken til jeg må låse. Vi selger også filmer og dermed er film noe som interesserer meg sterkt. Jeg får lånt med meg film hjem, og dermed blir det ikke lett å holde seg unna! Innkjøpspris på både cd'r og dvd'r er vanskelig å holde seg unna. En cd her for 18,50 og en annen dvd for 50. Skal ikke nekte at en del av lønnen går unna til dette.

-Så som man kan lese er jeg veldig avhengig av mediene. De er vel alle på lik linje med hverandre, de utfyller dagene mine og gjør meg til meg. Det er ikke lett å holde seg unna.:(


-Er du avhengig av noe? Har vi noen likheter?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar