torsdag 23. april 2009

Piratefail

Hva har skjedd siden siste innlegg?
Her kommer oppfølgingen av Thepiratebay.org innlegget jeg skrev for noen uker tilbake. Nå har har gutta fra the bay blitt talt skyldig i fildeling av film, musikk og dataspill via nettsiden. Ifølge dagbladet mener den amerikanske filmindustrien at nettsiden skylder dem 100 millioner kroner, men tingretten har fastsatt seg til et lavere beløp. Straffen ble på et års fengsel og 30 millioner svenske kroner i erstatning.

Men de gir ikke opp. Alle fire har meldt fra seg at de vil anke og at nettsiden vil fortsette som før.

Min mening og fremtidige håpefulleplaner:
Hvor mange ganger har egentlig the piratebay blitt saksøkt nå? Tre ganger? Mine meninger har kanskje ikke så mye å si, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal sette meg inn i saken fordi jeg har både meninger som går imot og for.

Forhåpentligvis slipper vi en saksmåls bølge mellom platepordusentene og filmindustrien mot de ulovelige fildelings sidene. Håper de inser at de burde gjøre noe og heller prøve å få ting til å bli enklere og ikke like dyrt som det er nå. Som sagt tidligere så jobber jeg i en platebutikk og dermed blir musikk og film utrolig mye billigere enn for andre. Dermed bruker jeg ikke nettet til å finne musikk eller film, men jeg skal ikke nekte at jeg ikke har gjort det før.
Noe som jeg syntes industrien (for de som har blitt rammet) kunne tatt mer sjangser på og som faktisk fungerer er lignende programmer som Spotify
(Hva er det?)og Grooveshark


KILDER: Her. Publisert 17.04.09

1 kommentar:

  1. Liker måten du har skrevet innlegget på, med de under titlene. Det går den veldig ryddig, hvis jeg bare vil lese din mening så ser jeg med en gang hvor jeg skal lese, vil jeg vite utfallet av dommen ser jeg at det er i toppen. Goodie Eddie! Fine koblinger!

    SvarSlett